Veel mensen kampen met een hoge bloedruk. Voor een gezond persoon is een bloeddruk van 120 om 80 optimaal. Er is sprake van een hoge bloeddruk bij een onderdruk van 90 of hoger en/of een bovendruk van 140 of hoger. Een hoge bloeddruk verhoogt de kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, beroerte en nieraandoeningen. De meeste mensen krijgen medicijnen voor een hoge bloeddruk, maar dit betekent soms weer bijwerkingen….

Bij een hoge bloeddruk is het verstandig om je voeding en leefstijl eens even onder de loep te nemen. Vaak valt hier nog winst uit te halen. Bij overgewicht zien we dat gewichtsverlies een gunstig effect heeft op de bloeddruk, beweging werkt positief en ook het verminderen/weglaten van zout, drop en koffie kan de bloeddruk verlagen. Uit recent onderzoek blijkt dat vegetariërs over het algemeen een lagere bloeddruk hebben dan mensen wel vlees eten. Volgens dit onderzoek kan het volgen van een vegetarisch dieet ook een goede manier zijn om hoge bloeddruk te behandelen!

Een vegetarisch dieet betekent geen vlees(waren), vis en gevogelte. De nadruk ligt op plantaardige producten, dus veel groente, fruit, granen, peulvruchten en noten. Al eerder zijn er onderzoeken gedaan naar vegetarische diëten of diëten zonder vlees, deze laten vrijwel allemaal gunstige effecten op onze gezondheid zien. Zo kan het bijvoorbeeld ook bijdragen aan gewichtsverlies en het verlagen van het cholesterol.

Wil jij kijken of je, je bloeddruk kan verlagen zonder medicatie, maak dan eens een afspraak met de diëtist, deze kan je helpen een goede voeding samen te stellen.