Zelfgemaakte eiersalade

zelfgemaakte eiersalade

Deze zelfgemaakte eiersalade is heel makkelijk om te maken en bevat veel minder toevoegingen dan het bakje eiersalade in de supermarkt. Lekker op brood, crackers of als hapje in een witlofblaadje. Ingrediënten voor 2 porties (of meerdere hapjes) 2 gekookte eieren 1 eetlepel verse bieslook, fijngesneden 2 eetlepels kwark of halfvolle fritessaus (je kan ook 1 om 1 doen) Klein stukje rode ui, fijngesneden Beetje kerrie Peper en zout naar smaak Bereiden Kook de eieren

Lees verder

Feit of Fabel?

chocoladeletter

Feit. Eén grote chocoladeletter (200g) bevat ongeveer net zoveel calorieën als 2 porties warm eten. Een chocoladeletter van 200g bevat namelijk 1100 kcal. Een normale portie warm eten bevat ongeveer 500-600 calorieën. Een chocoladeletter bevat dus bijna dezelfde hoeveelheid calorieën als 2 porties warm eten. Wij onthouden je de chocoladeletters zeker niet. Maar probeer hem in stukjes te delen en af en toe een stukje als tussendoortje bij de thee te nemen en niet in 1x

Lees verder

Makkelijke pompoensoep voor de herfst

makkelijke pompoensoep

Wij zijn dol op soep in de herfst en de winter. Deze makkelijke pompoensoep smaakt heerlijk bij de lunch of als avondeten met een stuk broccolitaart of bij een kaasplankje. Maak een grote pan zodat je nog wat in kunt vriezen. Dit heb je nodig voor 4 flinke kommen soep: Ruim 1 kg fles- of hakkaido pompoen 2 flinke winterpenen 2 uien 2 teentjes knoflook Stukje gember, fijngehakt 2 l groentebouillon Een paar eetlepels pompoenpitten Olijfolie

Lees verder

Feit of fabel

spelteierkoek

Fabel. Een spelteierkoek is gezonder dan een gewone eierkoek. Een spelteierkoek bestaat 35% volkoren speltmeel daarnaast suiker, eieren, stroop en water. Een spelteierkoek bevat 170 calorieën, waarvan 32g koolhydraten en 2 gram vezel. Een gewone eierkoek bestaat uit tarwebloem, suiker, eieren, lactose en nog een aantal ingrediënten. Een gewone eierkoek bevat 172 calorieën waarvan 36g koolhydraten en 1 gram vezel. Omdat zowel een gewone eierkoek als een spelteierkoek uit vooral koolhydraten (waarvan vooral veel suikers)

Lees verder

Makkelijke pizzawraps

makkelijke pizza wrap

Ga voor een gezonde pizza en maak ze met de lekkere groentetortilla’s van no fairytales. Met dit recept kun je eigenlijk alle kanten op. Wij bedachten deze variant met pesto, courgette en pijnboompitjes maar eigenlijk kan je de tortilla beleggen met alles wat jij lekker vind.  Ingrediënten voor 2 personen: 4 worteltortilla’s 1/2 bakje verse pesto 1 bakjes kleine tomaatjes 1 courgette 1 avocado 2 eetlepels pijnboompitjes 50g parmezaanse kaas 1/2 zakje rucola Bereiden: Oven voorverwarmen

Lees verder

Snelle broccolistamppot met gerookte kip

snelle broccolistamppot

Deze snelle broccolistamppot met gerookte kip is ideaal voor door de week. Je hoeft weinig ingrediënten in huis te halen en het staat in 25 minuten op tafel. Bij kinderen valt deze stamppot overigens ook goed in de smaak. Ingrediënten voor 2 personen 350 g aardappels, geschild en in stukken 500g broccoli 200 g gerookte kipfilet, in stukjes 2 flinke scheppen zuivelspread naturel Peper en zout naar smaak Bereiden Kook de aardappels in 20 minuten gaar

Lees verder

Feit of fabel?

meergranen crackers

Fabel. De meergranen crackers van bolletje bevatten meer vezels dan volkoren knackebrod. Kies bij crackers altijd voor de variant die gemaakt is met volkorenmeel en verder zo min mogelijk toevoegingen. Volkorenmeel bevat namelijk meer vezels dan andere soorten meel. Zoals het woord ‘meergranen’ al zegt bestaan deze cracker uit meerdere granen. In het geval van de bolletje meergranen crackers bestaan deze uit: TARWEBLOEM, volkoren ROGGEMEEL, TARWEGRIESMEEL, GERSTEMOUTMEEL, maïsbloem, GERSTEBLOEM, ROGGEMOUTMEEL Daarnaast bevatten deze crackers nog plantaardige

Lees verder

Snelle andijviestamppot

andijviestampot

Deze snelle andijviestamppot vond Daisy afgelopen week op de website van supersnelgezond. Omdat de stamppot zo goed in de smaak viel wil zij hem graag met jullie delen. Ideaal voor de herfst, deze snelle stamppot met andijvie, paprika, pijnboompitten en rode pesto. Geniet ervan.  Nodig voor 2 personen: 400 gram aardappelen 400 gram andijvie 1 teentje knoflook 1 eetlepel olie 100 ml (soja)melk Beetje peper 2 eetlepels pijnboompitten 1 rode paprika 1 rode peper 3

Lees verder