Recept van de week: Preistamppot met makreel

Ingrediënten voor 2 personen: 400g aardappels, geschild en in stukken 1 eetlepel olie 400g prei, in ringen 200g gerookte makreelfilet, in stukken 50ml halfvolle melk Bereiden: Kook de aardappels in 20 minuten gaar. Verhit ondertussen in een wok de olie en roerbak de prei ongeveer 3 minuten. Verwarm in een pan de makreelstukjes zachtjes warm. Giet de aardappelen af en schenk de melk erbij. Stamp dit geheel tot puree. Roer de prei er doorheen en

Lees verder

Uitzending 28-11-2013: Doe de weerstandcheck!

De ‘R’ is alweer even in de maand. Het wordt kouder en kouder. We gaan met z’n allen in de bus in plaats van met de fiets, we gaan winkelen in overdekte winkelcentra en drinken daarna iets warms in een overvol restaurant of café. Bacteriën en virussen hoeven dus niet ver te zoeken om een slachtoffer te vinden. Ook kan het zijn dat door een daling van de temperatuur er meer koude lucht in de

Lees verder

Recept van de week: spinaziestamppot met zoete gehaktballetjes

Ingrediënten voor 2 personen: 150g mager rundergehakt 1 eetlepel ketjap manis 1 eetlepel gehakte (gezouten) pinda’s 400g kruimige aardappelen 400g verse spinazie 1 ui 1 eetlepel vloeibare margarine ½ theelepel kerriepoeder 2 eetlepels zure room Bereiden Aardappelen in ca. 20 minuten gaarkoken. Spinazie wassen en uit laten lekken. Ui in boter glazig bakken, kerriepoeder 1 minuut meebakken. Meng het gehakt met de ketjap en pinda’s. Maak er 8 balletjes van en bak ze in 10

Lees verder

Uitzending 7-11-2013: Veilig eten!

Jaarlijks lopen ongeveer 725.000 Nederlanders een voedselinfectie op. Slechte hygiëne is meestal de oorzaak. Door veilig om te gaan met je eten, voorkom je dat je ziek wordt. Hoe je dat doet? Vandaag een aantal tips: -Let op de houdbaarheidsdatum, vooral bij erg bederfelijke producten zoals vlees, vis of gesneden groente. Bedenk bij het kiezen van een product wanneer je het wilt opeten en of het dan nog houdbaar is. De houdbaarheidsdatum die op de

Lees verder

Recept van de week: Risotto met zalm

Ingrediënten voor 2 personen 150g risottorijst 1 kleine ui 2 eetlepels (olijf)olie 200g gerookte zalm 250g tuinbonen (uit de diepvries) 1 courgette 50ml witte wijn (kan je ook weglaten) Groente bouillon (van een ½ blokje) Zwarte peper Bereiden: Ui pellen en snipperen. Courgettes schoonmaken, wassen en in dobbelsteentjes snijden. In braadpan 2 eetlepels olie verhitten. Ui ca. 2 minuten bakken. Rijst toevoegen en ca. 2 minuten bakken, wijn toevoegen laten verdampen. Rijst verder bereiden volgens

Lees verder