Met dit standpunt zat huisarts Tamara de Weijer vorige week bij RTL late night. Minder stress, gezonde voeding en meer beweging kan wellicht een hoop medicijnen schelen bij de ziekte van Crohn.

In onze laatste blog kon je al lezen dat je met gezonde voeding bepaalde darmklachten kan verminderen. De ziekte van Crohn is een ontstekingsziekte van het maag-darmkanaal. Buikpijn, diarree en vermoeidheid zijn de meest voorkomende klachten. Vaak houdt de ziekte van Crohn zich redelijk rustig (in remissie), maar de klachten kunnen ook ineens opspelen en verergeren. Momenteel zijn er sterkte aanwijzingen dat suikerrijke dranken zoals frisdrank en limonade, koekjes, snoep, witte pasta, witte rijst, bewerkte vleeswaren ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen zijn. Verstandig om deze voeding te minderen. Het advies is dan ook om met de ziekte van Crohn zoveel mogelijk ontstekingsremmende producten te gebruiken. Voorbeelden van ontstekingsremmende producten zijn:

-Volkoren producten zoals volkoren brood, roggebrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.

-Peulvruchten zoals bruin bonen, kapucijners, linzen, kikkererwten en kidneybonen.

-Groente en fruit.

-Vette vis zoals zalm haring, makreel en paling.

-Noten.

Tamara Weijer pleit ervoor dat huisartsen meer in spelen op de ontstekingsremmende factoren zoals gezonde voeding en beweging en niet direct medicijnen voorschrijven. Maar mocht jouw huisarts dit niet doen ga dan gewoon zelf aan de slag. Zo moeilijk hoeft het echt niet te zijn! Wij geven jou daarom een aantal tips om meer verse en onbewerkte voeding in je dagmenu te verwerken:

-Maak je pastasaus zelf, gebruik (verse) kruiden en geen zakjes voor macaroni en nasi, vervang chicken tonight door kip met veel groenten, verse ananas en rode kruiden.

-Vervang frisdranken en sappen door water, thee en spa rood met een smaakje.

-Neem voor tussendoor een cracker met avocado of pindakaas, wortels met hummus, rijstwafel met groentespread, yoghurt met vers fruit, een hand ongezouten noten of een plak bananen-courgettebrood.

-Voeg groenten toe aan je lunch zoals plakjes komkommer, reepjes paprika of augurk, snoeptomaatjes of maak soep.

-Vervang witte pasta en witte rijst door volkorenpasta en zilvervliesrijst.

-Vervang bewerkte vleeswaren door: zalm, tonijn, gekookt ei, avocado, groentespread (zelfgemaakt of van Zonnatura) pindakaas of notenpasta en pesto met reepjes gebakken kipfilet.

Ga jij ook voor meer paprika (tomaat, komkommer, wortel, broccoli, courgette…) eten en minder pillen? Wij helpen je graag op weg.

Liefs Marjolein en Monique